Yeni Düzenleme Yolda: Google, Apple, Meta ve Yemeksepeti Gibi Uygulamalar Denetim Altına Alınacak

Yayınlama: 17.03.2025 16:32:00 Güncelleme: 17.03.2025 17:02:21

Türkiye teknoloji şirketlerinin algoritmalarını ve uygulamalarını denetim altına alacak yeni bir düzenleme hazırlığında. Düzenlemeyle birlikte; Google, Apple, Meta ve Amazon gibi küresel devlerin yanı sıra Trendyol, Sahibinden ve Yemeksepeti gibi yerel platformlar Rekabet Kurumu tarafından denetim altına alınacak. Belirlenen şartlara uymayanlara ağır cezalar verilecek.

Yeni Düzenleme Yolda: Google, Apple, Meta ve Yemeksepeti Gibi Uygulamalar Denetim Altına Alınacak

Türkiye, Google, Apple, Meta, Amazon gibi küresel ve Trendyol, Sahibinden ile Yemeksepeti gibi yerel platformları kapsayan bir yasal düzenleme hazırlığında.

Bloomberg'e konuşan yetkililerin verdiği bilgiye göre, Rekabet Kurumu şirketlerin çalışmalarını ve uygulamalarını denetleyecek. Kurallara uymayanlara yıllık cirolarının yüzde 10'una kadar ceza kesilecek.

 

Kullanıcı Verileri Açık Rızayla İşlenebilecek

Yakın zamanda Meclis'e sunulması planlanan yasayla büyük teknoloji şirketleri, arama motorlarında, uygulama mağazalarında veya pazar yerlerinde kendi hizmetleri rakiplerine göre avantajlı olarak sıralalayamayacak. Düzenlemeyle Apple gibi kapalı sistemlerde, kullanıcıların üçüncü taraf uygulamaları platform dışından yüklemesine izin verilecek. Platformlar, kullanıcı verilerini yalnızca açık rıza ile işleyebilecek ve bu verileri kendi ticari çıkarları için kullanımı sınırlanacak. Ayrıca, platformda faaliyet gösteren ticari işletmelere, platform üzerinden üretilen verilere ücretsiz ve anlık erişim sağlanacak.

 

Hizmetlere Erişim Kolaylaştırılacak

Şirketler sundukları hizmetlere erişimi zorlaştırmayacak önlemler almak zorunda olacak. Örneğin, bir kullanıcı, platformda bulunan bir uygulama veya hizmeti değiştirebilecek ve üçüncü taraf uygulamalara geçiş yapabilecek. Ayrıca platformda sunulan hizmetlere, başka bir hizmete kaydolma zorunluluğu getirilmeksizin erişmek mümkün olacak.

Şirketler ticari kullanıcılara, sundukları hizmetlerin kapsamı, performansı ve ücretlendirme koşulları hakkında açık bilgi vermek zorunda olacak. Reklam verenlere ise reklam fiyatlandırmaları ve ödeme koşulları gibi konularda tam ve ücretsiz bilgi sağlanacak.

 

Ciddi Cezalar Kapıda

Şirketler, yükümlülüklere uymamaları durumunda, diğer ihlallerde olduğu gibi yıllık cirolarının yüzde 10’una kadar idari para cezası ile karşı karşıya kalacak.

Son 5 yıl içinde en az 2 kez kurallara uymaması halinde şirkete verilecek ceza oranı yüzde 20’ye çıkacak.