Türkiye, Google, Apple, Meta, Amazon gibi küresel ve Trendyol, Sahibinden ile Yemeksepeti gibi yerel platformları kapsayan bir yasal düzenleme hazırlığında.
Bloomberg'e konuşan yetkililerin verdiği bilgiye göre, Rekabet Kurumu şirketlerin çalışmalarını ve uygulamalarını denetleyecek. Kurallara uymayanlara yıllık cirolarının yüzde 10'una kadar ceza kesilecek.
Yakın zamanda Meclis'e sunulması planlanan yasayla büyük teknoloji şirketleri, arama motorlarında, uygulama mağazalarında veya pazar yerlerinde kendi hizmetleri rakiplerine göre avantajlı olarak sıralalayamayacak. Düzenlemeyle Apple gibi kapalı sistemlerde, kullanıcıların üçüncü taraf uygulamaları platform dışından yüklemesine izin verilecek. Platformlar, kullanıcı verilerini yalnızca açık rıza ile işleyebilecek ve bu verileri kendi ticari çıkarları için kullanımı sınırlanacak. Ayrıca, platformda faaliyet gösteren ticari işletmelere, platform üzerinden üretilen verilere ücretsiz ve anlık erişim sağlanacak.
Şirketler sundukları hizmetlere erişimi zorlaştırmayacak önlemler almak zorunda olacak. Örneğin, bir kullanıcı, platformda bulunan bir uygulama veya hizmeti değiştirebilecek ve üçüncü taraf uygulamalara geçiş yapabilecek. Ayrıca platformda sunulan hizmetlere, başka bir hizmete kaydolma zorunluluğu getirilmeksizin erişmek mümkün olacak.
Şirketler ticari kullanıcılara, sundukları hizmetlerin kapsamı, performansı ve ücretlendirme koşulları hakkında açık bilgi vermek zorunda olacak. Reklam verenlere ise reklam fiyatlandırmaları ve ödeme koşulları gibi konularda tam ve ücretsiz bilgi sağlanacak.
Şirketler, yükümlülüklere uymamaları durumunda, diğer ihlallerde olduğu gibi yıllık cirolarının yüzde 10’una kadar idari para cezası ile karşı karşıya kalacak.
Son 5 yıl içinde en az 2 kez kurallara uymaması halinde şirkete verilecek ceza oranı yüzde 20’ye çıkacak.