Türk Hava Yolları (THY) 1Ç2025 Bilançosunda Neden Bu Kadar Büyük Zarar Var?

Yayınlama: 29.04.2025 10:52:00 Güncelleme: 29.04.2025 11:21:40

Türk Hava Yolları (THY), 2025 yılı ilk çeyrek bilançosunda 1 milyar 818 milyon TL net zarar açıkladı. Ortalama çeyreklik kâr beklentisi 667 milyon TL olan kurumun zararının altında ise zayıf operasyonel performans, iştiraklerden elde edilen yüksek zararlar, ertelenmiş vergi gelirindeki düşüş ve türev finansal araçlardan kaynaklanan değer kayıpları gibi nedenler var.

Türk Hava Yolları (THY) 1Ç2025 Bilançosunda Neden Bu Kadar Büyük Zarar Var?

Türk Hava Yolları'nın 2025 yılının ilk çeyreğinde 44 milyon dolar net zarar açıkladı, geçen yıl aynı dönemde kârın 226 milyon dolar olduğu belirtildi. Bu sonuç, piyasa beklentilerinin belirgin şekilde altında kaldı.

FAVÖK rakamı 503 milyon dolar ile piyasa tahmini olan 551 milyon doların gerisinde gerçekleşti. THYAO hisselerinde bugün saat 11.00 itibarıyla kayıp yüzde 3'e yakın.

THY 1Ç2025 BİLANÇO ZARAR NEDENLERİ

THY'de zararın temel nedenleri

THY, iştiraklerinden bu yıl ilk çeyrekte 43 milyon dolar zarar yazdı. Geçen yılın aynı döneminde 2 milyon dolar kâr elde edilmişti. Bu olumsuz değişim net kâr üzerinde ciddi baskı yarattı. 1Ç24 döneminde 58 milyon dolar olan ertelenmiş vergi geliri, 1Ç25'te sadece 6 milyon dolarda kaldı. Bu önemli düşüş, şirketin net kârını olumsuz etkileyen faktörlerden biri oldu.

THY, türev finansal araçlardan kaynaklı adil değer zararlarını 1Ç25'te 198 milyon dolara çıkardı. Bir önceki yılın aynı döneminde bu zarar 61 milyon dolardı. Bu kalemdeki artış, net zararın en önemli sebeplerinden biri oldu.

THY personel ve yakıt giderleri

Yakıt maliyeti düştü ancak personel gideri attı

Yolcu gelirleri %3 artarak 3,93 milyar dolara yükseldi. Ancak yolcu birim gelirleri %1,6 düştü. Yolcu doluluk oranı %80,4'ten %80,6'ya hafifçe yükseldi. Toplam kapasite yıllık %4,3 arttı. Personel giderleri yıllık %31,1 artarak toplam giderlerin %26'sını oluşturdu. Bu artış, çalışan sayısındaki büyüme, maaş zamları ve TL'nin reel değerlenmesiyle açıklandı.

Yakıt giderlerinde ise olumlu bir tablo oluştu; jet yakıtı fiyatlarındaki gerileme sayesinde THY'nin yakıt maliyetleri 1Ç25 döneminde yıllık bazda %12,4 oranında düştü. Buna rağmen, yakıt dışı CASK (kilometre başı maliyet) %12,4 artarak 6,27 ABD sentine çıktı. GTF motor arızaları nedeniyle yere indirilen uçaklar, yakıt dışı maliyetleri artırdı.