Hurda Teşviki Meclis’ten Geçti mi, Yasalaştı mı? 2025 ÖTV İndirimli Otomobil Şartları Neler? 25 Yaş Üzeri ÖTV İndirimi Hangi Araçları Kapsıyor?
2025 yılı Şubat ayıyla birlikte hurda araç ÖTV muafiyeti ve indirimli otomobil kampanyası konuları yeniden gündemde. Meclis’e sunulan kanun teklifi, 25 yaş ve üzeri araçların trafikten çekilmesi karşılığında yeni araç alımında ÖTV indirimi veya muafiyet sağlanmasını öngörüyor. Henüz resmi olarak kabul edilmemiş olan bu teklif, özellikle 2000 model altı ve 25 yaş üstü araç sahiplerini yakından ilgilendiriyor.
MHP tarafından TBMM’ye sunulan bu teklif, 25 yaş üzeri araçların ekonomiye kazandırılması, akaryakıt israfının önlenmesi ve çevre kirliliğinin azaltılması amacıyla hazırlanan bir teşvik paketi niteliğinde. İlgili kanun Meclis’te görüşülmeyi bekliyor olsa da, sosyal medyada ve haber platformlarında yer alan spekülasyonlar, hurda araç sahiplerinin beklentisini artırıyor.
Teklife göre 25 yaş üzeri araçlarını trafikten çeken ve geri dönüşüme veren vatandaşlar, yerli üretim yeni bir otomobili ÖTV muafiyeti veya indirim hakkıyla satın alabilecek. Bu sayede eski model araçların yüksek tamir-bakım giderlerinin azaltılması, trafikte tehlike oluşturabilecek yaşlı araçların devreden çıkması ve çevre kirliliğinin önlenmesi hedefleniyor.
TÜİK verilerine göre, 2024 sonu itibarıyla Türkiye’de trafiğe kayıtlı araç sayısının 30 milyonu aştığı, bu araçların önemli bir kısmının 21 yaşından büyük olduğu belirtiliyor. Hem yakıt verimliliği hem de güvenlik gerekçeleriyle yaşlı araçların kullanım dışına alınması, ekonomiye de olumlu katkı sunabilir.
Bununla birlikte, tek bir araçla ticari faaliyette bulunan şoför esnafına da ÖTV ve KDV muafiyeti öneriliyor. Teklifin yasalaşması hâlinde, en az 10 yıl boyunca ticari faaliyetlerde kullanılmak üzere yeni ticari araç alan şoför esnafı, vergisiz araç alabilecek. Taksi, minibüs, kamyonet gibi ticari araçlarını yenilemek isteyen esnaflar, bu sayede bakım-onarım maliyetlerini azaltarak işlerini daha konforlu ve güvenli şartlarda sürdürebilecek.
Bir başka teklifte ise kazada veya doğal afet sonucu ağır hasar almış, halk arasında “pert” olarak da bilinen araçların onarılıp tekrar trafiğe çıkarılmasının tamamen yasaklanması gündeme getirildi. Öneriye göre bu araçların yalnızca yedek parça veya hurda olarak satılması mümkün olacak. Kurallara aykırı satış yapan sigorta şirketlerine ise ciddi para cezaları ve faaliyet askıya alma yaptırımları öngörülüyor.
Şu anda Meclis’e sunulan söz konusu teklifler, henüz resmen yasalaşmış değil. Sosyal medyada dolaşan “12 modelin ÖTV’siz alınabileceği” gibi iddialar gerçeği tam yansıtmıyor; zira resmi kaynaklarda bu konuda net bir liste veya onaylanmış bir düzenleme bulunmuyor. Hurda teşviki, 25 yaş üstü araçların ÖTV muafiyeti ile değiştirilmesini öngörse de henüz yürürlükte değil. Meclis’ten çıkacak karara bağlı olarak ilerleyen günlerde netlik kazanması bekleniyor.
Ticari araç sahipleri, esnaf ve bireysel sürücüler bu gelişmeleri yakından takip ediyor. Gelişmeler resmileştiğinde hangi modellerin kapsama gireceği, muafiyet kapsamının yerli üretim araçlarla sınırlı kalıp kalmayacağı gibi detaylar kamuoyuyla paylaşılacak.